The Modernization of Madrasah in the Millenial Era of KH Abdul Wahid Hasyim Perspective

  • Muhamad Basyrul Muvid Universitas Dinamika Surabaya, Indonesia
Keywords: KH A Wahid Hasyim, Madrasah, Millenial Era, Modernization

Abstract

Madrasah as a form of identity from Islamic education serves as an educational institution that not only organizes religious-based learning but also provides the general subject matter. The purpose of this research is to try to find the ideas and buzz of KH. A Wahid Hasyim in modernizing madrassas so that they can always exist in the midst of the dynamics of the times. The research method used is the study of literature which is to collect various literature relevant to the topic being studied. The results of this study show that KH. A Wahid Hasyim has a mission vision to perform various learning methods, integrate the general religious curriculum, activate the library: improve the hobby of reading, spread the motivation of learning and encourage work, gender equality in religious education, and build the ideal management of Islamic education.

References

Aceh, Abu Bakar. Sejarah KH. A Wahid Hasyim dan Karangan Tersiar. Jakarta: Panitia Buku Peringatan Alm KH A Wahid Hasyim, 1957.
Ahmad, Muhammad. Tauhid Ilmu Kalam. Bandung: Pustaka Setia, 1997.
Ahmad, Zaini. KH A Wahid Hasyim Pembaharu Pendidikan Islam dan Pejuang Kemerdekaan, Jakarta: Yayasan KH A Wahid Hasyim dan Forum Indonesia Satu ;FIS, 2003.
Al Abrasi, Muhammad Athiyyah. al Tarbiyat al Islamiyat wa Falasifatuha. Kairo: Dar al Fikr, t.t.
Al Bukhari, Abi Addillah Muhammad ibnu Ibrahim bin al Mughirat ibn Bardzabat. Shahih Bukhari, ditahqiq Mustafa Dib al Baga. t.tp: Dar Ibnu Katsir, 1987.
Al Maraghi, Ahmad Mustafa. (t.t). Tafsir al Maraghi Juz 9, Beirut: Dar al Fikr.
Amahzun, Muhammad. Manhaj Dakwah Rasulullah saw, Terj. Anis Maftukhin dan Nanang Bahauddin. Jakarta: Qisthi Press, 2006.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Asnawir. Dasar-dasar Administrasi Pendidikan. Padang: IAIN Press, 2003.
Azra, Azyumardi. (ed). Menteri-Menteri Agama RI: Biografi Sosial Politik. Jakarta: Departemen Agama RI, 1998.
Danim, Sudarwam. Motivasi Kepemimpinan dan Efektifitas Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta, 2004.
Daulany, Haidar Putra. Sejarah Pertumbuhan dan Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2007.
Dawam, Ainur Rafiq dan Ahmad Ta’arifin. Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren. Sapen: Listafariska Putra, 2004.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren: Studi tentang Pandangan Hidup Kiyai. Jakarta: LP3ES, 1985.
Fadeli, Soeleiman dan Mohammad Subhan. Buku I Antologi Sejarah Istilah Amaliah Uswah. Surabaya: Khalista, 2007.
Ghibb, H. A. R. Aliran-Aliran Modern dalam Islam. Terj. Machnun Husein. Jakarta: Rajawali Pers, 1995.
Good, Thomas L. dan Jere E. Brophy. Educational Psycology: A Realistic Approach. New York: Longman, t.t.
Lalo, Kalfaris. “Menciptakan Generasi Milenial Berakarakter dengan Pendidikan Karakter guna Menyongsong Era Globalisasi”. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12. (2), 2018.
Ma’arif, Achmad Syafi’i. (1994). Peta Bumi Intelektualisme Islam di Indonesia, Bandung: Mizan, 1994.
Mohammad, Herry. et al,.Tokoh-tokoh Islam yang Berpengaruh Abad 20. Jakarta: Gema Insani, 2006.
Mulkhan, Abdul Munir. Paradigma Intelektual Muslim. Yogyakarta: Sipress. 1993.
Muliadi dan Rahmawati. “Perpustakaan Gampong dan Minat Baca Buku Agama Masyarakat Aceh,” Jurnal Mudarrisuna, 9, (1), 2019.
Mumazziq, Rizal Mumazziq. “Relasi Agama dan Negara dalam Perspektif KH A Wahid Hasyim dan Relevansinya dengan Kondisi Sekarang”. Skripsi--Siyasah Jinayah Syari’ah IAIN Sunan Ampel Surabaya, 2009.
Mursi, Muhammad Munir. al Tarbiyyat al Islamiyat: Ushuliha wa Thathawuriha fiy Bilad al Arbiyat. Kaio: ‘Alim al Kutub, 1982.
Mz, Shofiyullah. Revitalisasi Humanisme Religius dan Kebangsaan KH A Wahid Hasyim. Yogyakarta: Pesantren Tebuireng, 2011.
Nasir, Ridwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Nasution, Harun. et al,.Ensiklopedia Islam Indonesia. Jakarta: Djambatan, 1998.
Natsir, Muhammad. Kapita Selekta. Jakarta: Bulan Bintang, 1973.
-----------------------.Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia, 2005.
Nizar, Samsul dan Zainal Efendi Hasibuan. Hadits Tarbawi: Membangun kerangka pendidikan ideal perspektif Rasulullah saw. Jakarta: Kalam Mulia, 2011.
Noer, Deliar. Gerakan Modern Islam di Indonesia 1900-1942. Jakarta: LP3ES, 1996.
Nursi, Muhammad Said. Tokoh-tokoh Besar Islam Sepanjang Sejarah. Terj. Khairul Amru Harahap dan Achmad Fauzan. Jakarta: Pustaka al Kautsar, 2008.
Qomar, Mujamil. Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: PAI. Jakarta: Erlangga, 2018.
Rahmat, Miftah F. (ed). Catatan Kang Jala: Visi, Media, Politik, dan Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1997.
Rahmat. “Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam (Sistem dan Pekembangannya Sebelum dan Sesudah Kemerdekaan)”. Rihlah,1, (2), 2014.
Robed, Ruth. Kembang Peradaban: Cinta Wanita di Mata Para Penulis Biografi Muslim. Bandung: Mizan, 2014.
Roziqin, Badiatul. et al,. “KH A Wahid Hasyim Menjabat Menteri Agama Tiga Periode”. dalam 101 Jejak Tokoh Islam Indonesia. Yogyakarta: e-Nusantara, 2009.
Sarwono, Sarlito Wirawan. Pengantar Umum Psikologi. Jakarta: Rajawali Pers. 1987.
Sholeh, Imam Anshari. (ed). Islam, Negara dan Demokrasi: Himpunan Percikan Perenungan Gus Dur. Jakarta: Erlangga, 1999.
Shalabi, Ahmad. History of Muslim Education. Beirut : Dar al-Kashshaf, 1954.
Steers, Richard M. and Lyman W. Poter. Motivation and Work Behaviour. New York: Mc Graw Hill Inc, t.t.
Suharto. Filsafat Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2014.
Suprapto, M Bibit. Ensiklopedia Ulama Nusantara: Riwayat Hidup, Karya dan Sejarah Perjuangan 157 Ulama Nusantara. Jakarta: Gelegar Media Indonesia, 2009.
Surachmad, W. Mamo. Pengantar Interaksi Belajar-Mengajar: Dasar dan Teknik Metodologi Pengajaran. Bandung: Tarsito.
Suryanegara, Ahmad Mansur. Api Sejarah. Bandung: Salamadani Pustaka Semesta, 2009.
Tafsir, Ahmad. Metodologi Pengajaran Agama Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017.
Tarigan, Hendry Guntur. Membaca Ekspresif. Bandung: Aksara, 1984.
-----------------------------.Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Aksara, 1986.
Tilaar, H.A.R. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Zahid, Gulnaz. Globalization, Nationalization and Rationalization. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 2005.
Zaini, Achmad. Kiyai Haji Abdul Wahid Hasyim: His Contribution to Muslim Educational Reform and Indonesian Nationalis during the Twentieth Century. Yogyakarta: Titian Ilahi Press, 1998.
--------------------. KH A Wahid Hasyim Pembaharu Pendidikan Islam, Jombang: Pesantren Tebuireng, 2011.
Published
2021-07-25
How to Cite
Muvid, M. B. (2021). The Modernization of Madrasah in the Millenial Era of KH Abdul Wahid Hasyim Perspective. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 32(2), 223-246. https://doi.org/10.33367/tribakti.v32i2.1411