Kompetensi Kepala Sekolah Sebagai Leader Dalam Meningkatkan Pendidikan Mutu Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Al-Ma’arif 02 Singosari Malang

  • Maskuri Bakri Universita Islam Malang, Indonesia
  • Rofiatul Hosna Universitas Hasyim Asy’ari Jombang, Indonesia
Keywords: School Principal’s Competence, Leader, Islamic Education Quality

Abstract

This study aims to describe, personality, understanding of vision and mission, decision-making systems, and communication of school principals as leaders in improving the quality of Islamic education in schools. This study uses a qualitative approach to the type of case studies, the analysis uses Milles and Huberman's analysis techniques. The result is an increase in the quality of Islamic Religious Education (PAI) very closely related to the competency capabilities of the principal as a leader. At SDI Al-Ma'arif 02 proves that the school principal is currently able to improve the quality of PAI because they have good leader competencies, namely, personalities based on Islamic values ​​competencies, decision-making abilities that satisfy all parties, understanding the development of vision, mission and strategic goals PAI learning and institutional as well as the implementation of quality improvement programs for PAI teachers. This competency can be seen from the ability of SDI Al-Ma'arif 02 to produce graduates who have high religious quality and establish synergy between institutions and the community.

References

Arcaro, Jarome S. Pendidikan Berbasis Mutu: Prinsip-Prinsip Perumusan dan Tata Langkah Penerapan, terj.Yosai Triantara, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Arikunto, Suharsimi, dan Yuliana, Lia. Manajemen Pendidikan, Yogyakarta: Aditya Media, 2008.

Burhanuddin, dkk.Supervisi Pendidikan dan Pengajaran: Konsep Pendekatan dan Penerapan Pembinaan Profesional, Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan, UM Malang, 2004.

Danim, Sudarwan. Agenda Pembaharuan Sistem Pendidikan, Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2003.

Danim, Sudarwan,Kepemimpinan Pendidikan: Kepemimpinan Jenius (IQ+EQ), Etika, Perilaku Motivasional, dan Mitos, Bandung: Alfabeta, 2010.

Daryanto, Administrasi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

Faisal, Sanapiah, Penelitian Kualitatif Dasar-dasar dan Aplikasi, Malang: YA3, 2005.

Fattah, Nanang. Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah, Bandung: Pustaka Bani Quraisy, 2003.

Hersey, Paul. Kennet H. Blanchard. Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resource, Englewood Cliffs New Jersey : Prentice-Hall, Inc, 1999.

Komariah, Aan, Cepi Triatna. Visionary Leadership Menuju Sekolah Efektif, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

Mansur, Mahfud Junaidi. Rekonstruksi Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Departemen Agama RI Dirjen Kelembagaan Agama Islam, 2005.

Marno, Triyo Supriyatno. Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan Islam, Bandung: Refika Abditama, 2008.

Masykuri, Bakri. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Nirmana Press, 2011.

Mastuhu, "Universitas Islam di Tengah Kompetisi Global", dalam M. Zainuddin dan Muhammad In'am Esha (Eds), Horizon Baru Pengembangan Pendidikan Islam Upaya Merespon Dinamika Masyarakat Global, Yogyakarta: Aditya Media Yogyakarta bekerjasama dengan UIN Press, 2016.

Milles. B. Matthew, dan A. Michael Huberman. Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Buku Sumber Tentang metode-metode Baru. Universitas Indonesia, 1992.

Mulyasa, E. Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Munir, Abdullah, Menjadi Kepala Sekolah Efektif, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2008.

Muzakar, Kinerja Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri Meureubo, Jurnal Ilmiah ISLAM FUTURA, 14(1), (Agustus 2014) 110-133

Nasution. Metode Penelitian Naturalistik-Kualitatif, Bandung: Tarsito, 1998.

Qomar, Mujamil, Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Baru Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam, Jakarta: Erlangga, 2007.

Rahman, Abd. Korelasi Kompetensi Kepala Sekolah Dan Kinerja Guru Dengan Hasil Pembelajaran Pendidikan Jasmani MI Negeri Kota Banda Aceh, Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(3), (2015), 1-16

Riyanto, Yatim. Metodologi Penelitian Pendidikan Kualitatif, Surabaya: Unesa University Press, 2007.

Sagala, Saiful. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2009.

Sardiman. AM. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1996.

Shaleh, Abdul Rachman. Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa Visi, Misi, dan Aksi, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2006.

Standar Kompetensi Kepala Sekolah TK, SD, SMP, SMA, SMK, dan SLB, Yogyakarta: Pustaka Yustisia, 2007.

Suderajat, Hari. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah, Bandung: Cipta Cekas Grafika, 2005.

Sujanto, Bedj. Guru Indonesia dan Perubahan Kurikulum: Mengorek Kegelisahan Guru, Jakarta: Sagung Seto, 2007.

Sulistiyorini. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Sekolah Dasar, Yogyakarta: Teras, 2010.

Sulistiyorini. Manajemen Pendidikan Islam, Surabaya: eLKAF, 2006.

Suryadi, Ace, Dasim Budimansyah. Pendidikan Nasional Menuju Masyarakat Indonesia Baru, Bandung: Genesindo, 2004.

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan: Dengan Pendekatan Baru, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2004.

Usman, Husaini. Manajemen Teori, Praktik dan Riset Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2006.

Usman, Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005.

Wahjosumidjo. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: PT. Raja Grafinso Persada, 2003.

Yukl, G. Leadership in Organization (Second edition). Englewood Cliffs- New Jersy: Prentice Hall Inc, 1999.

Published
2020-07-31
How to Cite
Bakri, M., & Hosna, R. (2020). Kompetensi Kepala Sekolah Sebagai Leader Dalam Meningkatkan Pendidikan Mutu Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Al-Ma’arif 02 Singosari Malang. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 31(2), 324-339. https://doi.org/10.33367/tribakti.v31i2.1257

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.