Tinjauan Sistematis: Faktor-Faktor Gaya Atribusi Prestasi Akademik

  • Alto Kusumo Yondrian Universitas Airlangga Surabaya
Keywords: Atribusi, Prestasi AKademik, Faktor Gaya Atribusi

Abstract

Attribution style is one of the most relevant concepts in predicting academic achievement. Various researches have tried to study the factors that influence the attribution style. Several factors such as gender, ethnicity, and social class have been widely discussed in scientific publications. However, since Bernard Weiner first developed attribution theory more than 40 years ago, there have been changes in a social condition that might have affected various attribution factors. This review aims to see the latest developments in the factors that influence the attribution of academic achievement. Six scientific publications from the last 10 years were analyzed systematically. The result shows that ethnic factors confirm the findings from previous studies. Researches on gender factors provide new insights regarding the attribution style of female students. In addition, new factors emerge, such as school stratification and the attribution style of parents over their own life events.

Gaya atribusi merupakan salah satu konsep yang paling relevan dalam memprediksi prestasi akademik. Berbagai penelitian berusaha untuk mempelajari faktor-faktor yang memengaruhi gaya atribusi. Beberapa faktor seperti gender, etnis, dan kelas sosial telah banyak dibahas dalam publikasi ilmiah. Akan tetapi, sejak Bernard Weiner pertama kali mengembangkan teori atribusi lebih dari 40 tahun lalu, telah terjadi perubahan kondisi sosialĀ  yang mungkin berdampak pada berbagai faktor atribusi. Tinjauan ini bertujuan untuk melihat perkembangan terbaru faktor-faktor yang memengaruhi atribusi prestasi akademik. Enam publikasi ilmiah dari 10 tahun terakhir dianalisis secara sistematis. Hasilnya, faktor etnis menegaskan temuan-temuan penelitian sebelumnya. Penelitian tentang faktor gender memberikan wawasan baru terkait gaya atribusi pelajar perempuan. Selain itu, faktor-faktor baru bermunculan, seperti stratifikasi sekolah dan gaya atribusi orang tua atas peristiwa hidupnya sendiri

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2020-03-07
How to Cite
Kusumo Yondrian, A. (2020). Tinjauan Sistematis: Faktor-Faktor Gaya Atribusi Prestasi Akademik. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 5(1), 52-77. https://doi.org/10.33367/psi.v5i1.948
Section
Articles