Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus

  • M Maftuhin IAI-Tribakti Kediri
  • A Jauhar Fuad IAI-Tribakti Kediri
Keywords: Islam Education, Learning, Planning, School of Special Needed

Abstract

This paper is propose to explain the planning and learning of Islam Education (PAI) for child with special needed in Special School (SLB) on the level of junior high school (SMPLB). The Planning and Learning have paculiar treatments in comparasion with regular junior high school. The methods are used by lecturing, discusing and practicing methods, and also using teachers gestures which depend on the class that must be faced. Hence, there are different learning strategies that must be applied by PAIs teachers for one to another students. This associate to the physical and psychological condition of the student, with the results that it using personal schooling

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, HM. 1996. Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis berdasarkan Pendekatan Interdisipliner, Jakarta: Bumi Aksara.

Daradjat, Dzakiyah, 2012. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.

Delphie, Bandi, 2012. Pembelajaran Anak Tunagrahita suatu pengantar dalam pendidikan inklusi, Bandung: Refika Aditama.

Efendi, Mohammad, 2008. Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelainan, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

Fidhzalidar, M. Gengki, 2015. Tingkat Kecemasan Sosial Pada Anak Yang Mengalami Cacat Fisik Di YPAC, Prosiding Seminar Nasional Psikologi dan Kemanusiaan, Universitas Muhammadiyah Malang.

Fuad, A. Jauhar, 2013. Strategi pembelajaran kooperatif (studi experimen), Jurnal Pemikiran Islam, Vol. 20, No 1 Maret 2013.

Ghony, Djunaidi. M. & Fauzan. Almanshur. 2012. Metodologi penelitain kualitatif. Yogyakarta. ar-ruzz media, 2012.

Hasan, Yarmis, 2013. Pelaksanaan Pembelajaran Agama Islam Pada Anak Tunagrahita Di Sekolah Luar Biasa, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Vol. 13. No.2.

Hunt, Gilbert H. et al, 1999. Effective Teaching: Preparation and Implementation, Illionis: Charles C. Thomas Publisher.

Nabihati, Siti Bahrin, 2018. Wawancara, selaku guru Pendidikan Agama Islam di SMPLB Bintara Campurdarat di ruang guru pada tanggal, 12 Maret 2018 jam 10.00-12.00.

Noor, Triana Rosalina, 2017. Analisis Desain Fasilitas Umum Bagi Penyandang Disabilitas (Sebuah Analisis Psikologi Lingkungan), Journal An-Nafs Kajian Penelitian Psikologi, Institut Agama Islam Tribakti Kediri, Vol 2 No 2. ,

Poerwanto, Ngalim, 2014. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Rosyada, Dede, 2004. Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan, cet. 1 Jakarta: Prenada Media.

Shanty, Meita, 2012. Strategi Belajar Khusus Untuk Anak Berkebutuhan Khusus, Yogyakarta: Familia.

Usman, Uzer, 2017. Menjadi Guru Professional, Bandung: Remaja Rosda Karya.

Zulfa, Estetika Rochmatul., Noor, Irwan., Ribawanto, Heru., 2017. Pengembangan kapasitas Sekolah Luar Biasa Untuk Meningkatkan Pelayanan Pendidikan bagi Anak Luar Biasa. Jurnal Administrasi Publik, Vol. 02, No.03.

Published
2018-06-24
How to Cite
Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1). https://doi.org/10.33367/psi.v3i1.502