Praktik Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menyupervisi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama

  • Dewi Nasru' Izatin Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri, Indonesia
  • Suko Susilo Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri, Indonesia
Keywords: Headmaster, Islamic Religious Education, Leadership Style, Supervision

Abstract

The study was on the back of an accelerating at the SMP Al-Ikhlas Tarokan, with the headteacher's leadership who carried out the supervision of Islamic Religious Education. In this case, researchers observe the headmaster's supervised Islamic Religious Education supervision. The problem with this research includes 1) how does the principal practice leadership in carrying out Islamic Religious Education supervision at the SMP Al-Ikhlas Tarokan? 2) how does the principal's leadership practice implication in supervising Islamic Religious Education at the SMP Al-Ikhlas Tarokan? The research method of this study is a qualitative approach. This study's results were: 1) the headteacher's leadership practice of producing Islamic Religious Education supervisions on the Islamic Religious Education at the SMP Al-Ikhlas Tarokan effective. The principal affects his subordinates with a power referent power that uses leadership with a charismatic leadership style. 2) the implication of the principal leadership practice in performing Islamic Religious Education supervision at the SMP Al-Ikhlas Tarokan is quite good.

References

Aminah, Aminah. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Dompu.” Masters, University Of Muhammadiyah Malang, 2018. http://eprints.umm.ac.id/42077/.

Andang, Andang. Manajemen Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah: Konsep, Strategi, & Inovasi Menuju Sekolah Efektif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Astrianingsih, Yofita. “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SDN 1 Darmakradenan Kecamatan Ajibarang Kabupaten Banyumas.” Skripsi, IAIN Purwokerto, 2015. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/1889/.

Banjari, Muhamad, and Achmad Hasanudin. “Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda Candisari Windusari Magelang.” Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains 4, no. 2 (December 27, 2019): 167–78. https://doi.org/10.21154/ibriez.v4i2.72.

Effendi, Usman. Asas Manajemen. Depok: RajaGrafindo Persada, 2015.

Fathurrohman, Muhammad, and Hindama Ruhyanani. Sukses Menjadi Pengawas Sekolah Ideal. Edited by Nurhidayah Nurhidayah. Yogyakarta: Ar-Ruz Media, 2015.

Handriyani, Puji. “Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru PAI (Studi Kasus Di SD Se-Kecamatan Sregen Tahun 2016).” Other, IAIN Salatiga, 2018. http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/2576/.

Hemilna, Hemilna. “Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Karakter Siswa Di SMAN 1 - Repository of UIN Ar-Raniry.” Skripsi, UIN Ar-Raniry, 2017. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/4883/.

Istibsjaroh, Istibsjaroh, and Peni Agustina. “Peran Kepala Sekolah Dalam Supervisi Pendidikan Agama Islam Pada Kegiatan Belajar Mengajar Di SMA Negeri Bareng Jombang.” Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 2 (2018): 1–23. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v2i2.50.

Julaiha, Siti. “Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah.” Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran 6, no. 3 (October 10, 2019): 179–90. https://doi.org/10.21093/twt.v6i3.1734.

Kirom, Mohamad Ikhwanul, and Suko Susilo. “Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Tsanawiyah Negeri 6 Kediri.” Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman 9, no. 2 (August 26, 2019): 203–16. https://doi.org/10.33367/ji.v9i2.1020.

Mahfudh, Muhammad Rijal, and Ali Imron. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa Di SMA Negeri 1 Kota Kediri.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 3, no. 1 (June 8, 2020): 16–30. https://doi.org/10.33367/ijies.v3i1.1138.

Masruri, Ahmad. “Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam (Studi Kasus Di MAS Jam’iyyah Islamiyyah Pondok Aren).” Mumtaz: Jurnal Studi Al-Quran dan Keislaman 3, no. 1 (October 21, 2019): 96–112. https://doi.org/10.36671/mumtaz.v3i1.35.

Muhlisin, Muhammad, and Edi Nurhidin. “Konstruksi Kedisiplinan Melalui Habituasi Kegiatan Keagamaan.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 3, no. 2 (2020): 236–51. https://doi.org/10.33367/ijies.v3i2.1395.

Mulyasa, Enco. Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

———. Menjadi Kepala Sekolah Profesional: dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003.

Nata, Abuddin. Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2012.

Perdani, Kurnia Putri. “Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Kompetensi Kewirausahaan di SMK Islam Al-Qomar Nganjuk.” Masters, UIN Sunan Kalijaga, 2018. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/33544/.

Priansa, Donni Juni. Manajemen Supervisi Dan Kepala Sekolah. Bandung: Alfabeta, 2014.

Shulhan, Muwahid. Model Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Yogyakarta: Teras, 2013.

Syadali, Ahmad. “Manajeman Sekolah/Madrasah Unggul: Studi Tentang Efisiensi Dan Efektivitas Manajemen Sekolah / Madrasah Unggul Di Kabupaten Indramayu.” Ph.D., Universitas Pendidikan Indonesia, 2013. https://doi.org/10/D_ADP_1007283_APPENDIC.pdf.

Utomo, Nurhudha Sandi. “Metode Supervisi Akademik Kepala Sekolah Terhadap Guru Pendidikan Agama Islam.” IMPROVEMENT Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan 6, no. 1 (2019): 86–96. https://doi.org/10.21009/Improvement.061.08.

Yukl, Gary. Kepemimpinan Dalam Organisasi. 7th ed. Jakarta: PT. Indeks, 2017.

Published
2022-04-24
How to Cite
Izatin, D. N., & Susilo, S. (2022). Praktik Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menyupervisi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 12(1), 76-87. https://doi.org/10.33367/ji.v12i1.2342