Penerapan Nilai-nilai Keislaman dan Keindonesiaan di Sekolah Indonesia Den Haag (SIDH) Sebagai Pilar Pendidikan Karakter Islam

  • Khobli Arofad IAIN Kudus
  • Nadjma Laynufaria Almas IAIN Kudus
  • Ahmad Mushofihin IAIN Kudus
  • Veny Widiyanti Putri IAIN Kudus
Keywords: Indonesian Values, Islamic Character Education, Islamic Values

Abstract

This study aims to describe how the application of Islamic and Indonesian values in the Hague Indonesian School (SIDH) as a pillar of Islamic character education. The method used in this research is to use qualitative approach, using descriptive type. The results showed that the application of Islamic and Indonesian values in the Hague Indonesian School (SIDH) was applied through learning activities, not only that, but also through other activities in the institution. These values can run of course with the help of educators or schools who are very enthusiastic in strengthening Islamic character education, especially in the Netherlands and Europe. With the Islamic and Indonesian values, it can make the character attached to the students in The Hague Indonesian School (SIDH).

 

 

References

Fautanu, Idzan. “Reaktualisasi Nilai-Nilai Keislaman Untuk Membangun Karakter Bangsa.” Al-Risalah 11, no. 02 (1 Desember 2018): 1–13. https://doi.org/10.30631/al-risalah.v11i02.465.

Fitri, Agus Zaenul. Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Ghony, M. Djunaidi, dan Fauzan Almanshur. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2012.

Habibah, Maimunatun, dan Siti Wahyuni. “Literasi Agama Islam Sebagai Strategi Pembinaan Karakter Religius Siswa RA Km Al Hikmah Kediri.” JCE (Journal of Childhood Education) 4, no. 1 (2020): 46–61. https://doi.org/10.30736/jce.v3i2.114.

Hartono. “Pendidikan Karater dalam Kurikulum 2013.” Jnana Budaya: Media Informasi dan Publikasi Sejarah dan Nilai Tradisional 19, no. 2 (2014): 259–68.

Ismatullah, Nur Hasanah. “Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Membangun Karakter Akhlakul Karimah Siswa.” Tarbiyatu Wa Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam 1, no. 01 (31 Oktober 2019): 59–73.

Jeumpa, Nurul. “Nilai-Nilai Agama Islam.” Pedagogik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran Fakultas Tarbiyah Universitas Muhammadiyah Aceh 4, no. 2 (8 Mei 2018): 101–12.

Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan. “Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter pada Satuan Pendidikan Formal.” Diakses 27 Oktober 2020. https://jdih.kemdikbud.go.id/.

Kholidah, Lilik Nur. “Pola Integrasi Nilai-nilai Keislaman dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Lembaga Pendidikan.” At-Ta’dib 10, no. 2 (8 Desember 2015). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.459.

Mulia, Musda, dan Ira D. Aini. Karakter Manusia Indonesia: Butir-butir Pendidikan Karakter untuk Generasi Muda. Bandung: Nuansa Cendekia, 2013.

Mustoip, Sofyan, Muhammad Japar, dan Zulela MS. Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya: Jakad Publishing, 2018.

Najmina, Nana. “Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Karakter Bangsa Indonesia.” JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL 10, no. 1 (29 Juni 2018): 52–56. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8389.

Permana, Erwin Putera, Frans Aditia Wiguna, dan Novita Dewi Rosalia. “Pengembangan Permainan Berlandaskan Nilai Karakter Keindonesiaan pada Siswa Sekolah Dasar.” PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran 5, no. 1 (12 November 2019): 99–107. https://doi.org/10.29407/pn.v5i1.13857.

Rafsanjani, Toni Ardi, dan Muhammad Abdur Razaq. “Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Terhadap Perkembangan Anak Di Sekolah Dasar Muhammadiyah Kriyan Jepara.” Profetika: Jurnal Studi Islam 0, no. 0 (2 Juni 2019): 16–29. https://doi.org/10.23917/profetika.v20i1.8945.

“Sekolah Indonesia Den Haag.” Diakses 11 Oktober 2020. http://www.sekolahindonesia.nl/.

Situmorang, Asril Azis. “Komunikasi keluarga dalam penerapan nilai-nilai keislaman di Kelurahan Simatorkis Sisoma Kecamatan Angkola Barat.” Undergraduate, IAIN Padangsidimpuan, 2012. http://etd.iain-padangsidimpuan.ac.id/5678/.

Simkeu Kemendikbud. “UU No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.” Diakses 11 Desember 2020. http://simkeu.kemdikbud.go.id/index.php/peraturan1/8-uu-undang-undang/12-uu-no-20-tahun-2003-tentang-sistem-pendidikan-nasional.

Zulkifli, Muhammad. “Pembentukan Karakter Gemar Membaca Alquran.” Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah 1, no. 2 (10 Mei 2016): 46–61. https://doi.org/10.31602/muallimuna.v1i2.385.

Published
2021-01-11
How to Cite
Khobli Arofad, Almas, N. L., Ahmad Mushofihin, & Veny Widiyanti Putri. (2021). Penerapan Nilai-nilai Keislaman dan Keindonesiaan di Sekolah Indonesia Den Haag (SIDH) Sebagai Pilar Pendidikan Karakter Islam. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(3), 300-314. https://doi.org/10.33367/ji.v10i3.1466

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.