Konsep Akhlak Dan Metode Pembelajarannya Dalam Pendidikan Islam

  • Martan Martan UNIDA Gontor
Keywords: Akhlaq, the loss of adab, habituation, exemplary,, advice, story

Abstract

Akhlaq is a good behavior seemingly visible from an individual after performing Islamic sharia, so akhlaq and the habit of custom are shaped into strongly rooted behavior and characteristics. Consequently, they will automatically be activated when performing an action without any prior consideration. Akhlaq plays an important and special role in Islam, that is positioned as the essence of ihsan by which aqeedah and sharia will not be perfect without akhlaq since the three elements are inseparable integrity. Thus, the higher the iman of an individual, the better his/her akhlaq. One of akhlaq degradation may be caused by an internal factor that is the loss of adab. The loss of adab in terms of the discipline of body, mind and soul is caused by the westernization influences which are not in line with Islamic sharia. Hence, it needs a reinstilling of akhlaq values in various forms, such as: (1) habituation for children in performing food behavior, (2)  figure of parents and teachers, (3) always giving good advice for children, and (4) telling wise stories so they can take life lesson of the story

Akhlak adalah prilaku baik yang nampak dari diri seseorang setelah melaksanakan syariat Islam, sehingga akhlak dan adat kebiasaan tersebut terbentuk menjadi prilaku dan sifat yang tertancap kuat dalam diri  tersebut, sehingga ketika melakukan suatu perbuatan-perbuatan tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu. Akhlak menempati kedudukan yang istimewa dalam Islam, yaitu diposisikan sama dengan hakikat ihsan, sehingga akidah dan syariat tidak akan sempurna tanpa adanya akhlak karena ketiganya merupakan satu kesatuan yang tidak dapat pisahkan. Maka semakin tinggi Iman seseorang, maka semakin baik pula akhlaknya. Salah satu faktor kemerosotan akhlak disebabkan oleh faktor internal yaitu “the loss of adab” hilangnya adab berupa hilangnya disiplin badan, pikiran dan jiwa yang disebabkan oleh pengaruh-pengaruh westernisasi yang tidak sesuai dengan syariat Islam. Oleh sebab itu perlu penanaman kembali nilai-nilai akhlak dengan berbagai cara seperti: (1), pembiasaan kepada anak dalam berprilaku baik, (2) keteladanan orang tua dan guru, (3) selalu memberi nasehat yang baik kepada anak, dan (4) menceritakan kisah-kisah hikmah sehingga anak dapat mengambil pelajarang hidup dari kisah tersebut

References

A S Hornby. 2000. Oxford Advace Learner’s Dictionary of Current English. England: Oxpord University Press.

Ahmad, Ali Abi bin Muhammad bin Ya’kub “Mishkawaih”. 2011. Tahzībul Akhlāq. Tahqiq: ‘Imadu Al-halāli, Bagdad: Bairut.

al-Albani, Muhammad Nashiruddin. 1408 H/1988 M. Ṣahih al-Jāmi’ aṣ-Ṣaġīr wa Ziyādatuhu. Beirut: Maktabah al-Islāmī.

al-Attas, Syed Muhammad Naquib.1979. Aims and Objectives of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University.

al-Attas, Syed Naquib. 2011. Islam dan Sekularisme. Bandung: PIMPIN.

al-Attas, Syed Naquib. 2001. Risalah untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur: ISTAC.

al-Jazairi, Abu Bakar Jabir. 2003. Minhājul Muslim. Terj. Fadli Bahri. Jakarta: Darul Falah.

al-Jumbulati, Ali dan Abdul Futuh at-Tuwanisi. 2002. Perbandingan Pendidikan Islam. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

al-Qardhawi, Yusuf. 2003. Merasakan Kehadiran Tuhan. Terj. Jaziratul Islamiyah. Yogyakarta: Mitra Pustaka.

al-Qur’an al-Karim

al-Utsaimi, Syaikh Ibnu. 1996. Makārimul Akhlāq. Riyadh.

al-Za’balawi, Sayyid Muhammad. 2007. Pendidikan Remaja antara Islam dan Ilmu Jiwa. Jakarta: Gema Insani.

Anwar, Rosihon. 2010. Akhlak Tasawuf. Bandung: CV Pustaka Setia.

Aziz, Safruddin. 2015. Pemikiran Pendidikan Islam. Yogyakarta: Kalimedia.

Bahroni, Imam. 2012. Demensi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta.

Baraja, Umar bin Ahmad, 1955. Akhlak Lil Banīn. Juz II. Surabaya: Nabhan.

Dahruj, Ali Farid dan Nuha Adnan. 2008. Al-Akhlāq. Lebanon: Bairut.

Damayanti, Deni. 2014. Panduan Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yoqyakarta: Araska.

Daradjat Zakiah. 1994. Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Daradjat Zakiah. 2011.Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumia Aksara.

H. A Mustafa. 1997. Akhlak Tasawuf . Bandung: Pustaka Setia.

Hadiyyin, Ikhwan. 2016. Kiat Sukses Merajut Pendidikan Ukhuwah Islamiyah di Indonesia. Banten: Ponpes Daar el-Azhar.

Husaini Adian. 2015. Wajah Peradaban Barat. Jakarta: Gema Islami. Cet. III.

Husaini, Adian. 2015. Mewujudkan Indonesia Adil dan Beradab. Surabaya: Bina Qalam Indonesia.

Ihsan, Ummu dan Abu Ihsan Al-Atsari, 2014. Aktualisasi Akhlak Muslim. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’i.

Jamīl, Ṣidqī Muhammad. 1994 M/1414 H. al-Musnād al-Imam Ahmad bin Hambal. Beirut: Dārul Fikri.

Lickona, Thomas. 1992. Educating For Character. New York: Bantam Books.

Lubis, Nabilah. ED. 2011. Ensiklopedia Nabi Muhammad Ṣallāllahu ‘alaihi wa sallamsebagai Pendidik. Jakarta: PT Ikrar Mandiri Abadi.

Manẓur, Al-Imām Ibnu. 2003. Lisānul ‘Arabiyyah. Juz 3. qāhiro: Dārul Hadis.

Maunah, Binti. 2011. Perbandingan Prendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.

Muhammad bin Ibrahim Al-Hamd. 2002. Bersama Para Pendidik Muslim. terj. Ahmad Saykhu dkk. Jakarta: Darul Haq.

Nawawi, Hadari. 1993. Pendidikan dalam Islam. Surabaya: al-Ikhlas

Qutb, Muhammad. 1984. Sistem Pendidikan Islam. terj. Salaman Harun. Bandung: al-Ma’arif.

Rahim, Husni. 2001. Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia. Ciputat: PT Logos Wacana Ilmu.

Ramayulis. 2015. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Sani, Ridwan Abdullah dan Muhammad Kadri. 2016. Pendidikan Karakter Mengembangkan Karakter Anak yang Islami. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sauri, Sofyan, 2006. Pengembangan Kepribadian. Bandung: Media Hidayah Publisher.

Suhid, Asmawati. 2009. Pendidikan Akhlak dan Adab Islam. Kuala Lumpur: Taman Shamelin Perkasa.

Supriyanto, Triyo. 2011. Epistimologi Pendidikan Ibn Qayyim al-Jawziyyahh. Malang: UIN-MALIKI Press.

Tafsir Ahmad dkk. 2004. Cakrawala Pendidikan Islam. Bandung: Mimbar Pustaka.

Tafsir, Ahmad. 2004. Ilmu pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ulwan Abdullah Nashih. 2015. Pendidikan Anak dalam Islam. Tahqiq: Syaikh Ihsan Al-‘Utaibi, Terj. Arif Rahman Hakim, Lc. Sukoharjo: Al-andalus.

Ulwan, Abdullah Nasih. 2007. Pendidikan Anak dalam Islam. Terj. Jamaluddin miri. Jakarta: Pustaka Amani.

Ulwan, Abdullah Nasih. 2012. Ensiklopedia Pendidikan Akhlak Mulia, Terj. Ahmad Maulana dkk. Jakarta: PT Ikrar Mandiri Abadi.

Zarman, Wendi. 2011. Ternyata mendidik anak dengan cara Rasulullah lebih Mudah dan Lebih Efektif. Bandung: Ruang Kata.

Published
2020-04-30
How to Cite
Martan, M. (2020). Konsep Akhlak Dan Metode Pembelajarannya Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(1), 58-75. https://doi.org/10.33367/ji.v10i1.1091

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.