Pengaruh Desain Sistem Pembelajaran Dan Teknik Komunikasi Guru Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII Di MTs Al Mahrusiyah Lirboyo Kota Kediri

  • Hikmatun Nafi’ah Pascasarjana Institut Agama Islam Tribakti Kediri
  • Adibussholeh HM. Institut Agama Islam Tribakti Kediri
Keywords: Learning System Design, Teacher Communication, Learning Outcomes

Abstract

In the world of education, of course the learning process also takes place, and the learning process requires the right method. Mistakes using the method, can hinder the achievement of desired educational goals. In fact, education shows that students play a more important role as objects and teachers act as subjects. The information center or learning center is the teacher, so it often happens students will learn if the teacher teaches. In this study using contextual learning compared with conventional learning. In addition to learning methods communication techniques are also needed to support the success of students. In this study using quasi quantitative research methods, with ANCOVA analysis techniques. Overall contextual learning is superior compared to conventional learning and teacher communication techniques affect learning outcomes with sig values. 0,000 ≤ 0.05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darmawan D, Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya Cet I, 2012.
Fuad A. Jauhar, and Agus Eko Sujianto, Analisis Statistik Dengan Program SPSS (Tulungagung: Cahaya Abadi, 2014)
Hilman Latief Dkk, Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar (Studi Eksperimen Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas VII Di SMPN 4 PADALARANG), Jurnal Gea Volume 14 Nomor 2, Oktober 2014.
Nuraisah E, Dkk, Perbedaan Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Konvensional Dan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Materi Pecahan. Jurnal Pena Ilmiah: Vol. 1, No. 1 2016.
Riyanto Y, Paradigma Baru Pembelajaran (Sebagai Referensi bagi Guru/Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas), Jakarta: Prenadamedia Group, 2009.
Rusman, Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesonalisme Guru), Edisi 2 Cet ke-5 Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2014.
Sahabuddin C, Hubungan Komunikasi Belajar Mengajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri I Kabupaten Majene, Jurnal Pepatuzdu, Vol. 10, No. 1 November 2015.
Sitompul H Dkk, Pengaruh Media Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Desain Sistem Instruksional Pendekatan Tpack, Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan, Vol. 4 No. 2 Desember 2017.
Published
2019-12-30
How to Cite
Nafi’ah, H., & HM., A. (2019). Pengaruh Desain Sistem Pembelajaran Dan Teknik Komunikasi Guru Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII Di MTs Al Mahrusiyah Lirboyo Kota Kediri. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(3), 369-376. https://doi.org/10.33367/ji.v9i3.1038