Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa di SMA Negeri 1 Kota Kediri

  • Muhammad Rijal Mahfudh Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri
  • Ali Imron Institut Agama Islam Tribakti (IAIT) Kediri
Keywords: Headmaster, Reading Literacy, Strategy

Abstract

This study discusses how the potential for literacy needed by education. Students’ literacy ability is closely related to the guidance of reading skills analytically, critically, and reflectively. However, the fact of learning at school this time has not been able to realize it well. Principals as leaders and at the same time policyholders must have the right strategy. This is a great homework for all educational institutions in Indonesia, including in the city of Kediri. This research uses qualitative methods with descriptive approaches, data collection methods in the form of, observation, interviews, and documentation. Checking the validity of the data using triangulation. Data analysis through steps, compile, manage, and combine all data obtained from the field so that it becomes a conclusion. The results of the study show that the principal’s strategy in improving reading literacy is for students, first, the level of habituation. Second, student literacy is directed at religious reading literacy. Third, forming a literacy team. This has not been said to be maximum because the school has obstacles. First, student reading facilities are the only libraries. Second, the delay in students can make students’ abilities, skills and insights different from a student who is disciplined.

References

Antoro, Billy. Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk hingga Akar: Sebuah Refleksi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2017.

Faizah, Faizah, dan Ahmad Fauzan. “Strategi Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Menghadapi UN Di SMP Negeri 4 Yogyakarta.” INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan 24, no. 1 (3 Juni 2019): 53–72. https://doi.org/10.24090/insania.v24i1.2589.

Fatikah, Noor, dan Fildayanti. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Dan Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Bareng Jombang.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 2, no. 2 (30 Desember 2019): 167–82. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i2.989.

Gustini, Neng, Dede Rohaniawati, dan Anugrah Imani. Budaya Literasi (Model Pengembangan Budaya Baca Tulis Berbasis Kecerdasan Majemuk Melalui Tutor Sebaya). Yogyakarta: Deepublish, 2016.

Habibah, Maimunatun. “Pengembangan Budaya Literasi Agama Di SMA Negeri 2 Kediri.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 2, no. 2 (2019): 203–15. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i2.1110.

Habibah, Maimunatun, dan Siti Wahyuni. “Literasi Agama Islam Sebagai Strategi Pembinaan Karakter Religius Siswa RA KM Al-Hikmah Kediri.” Journal of Childhood Education 3, no. 2 (2020): 40–53.

Lathif, Ilman. “Rendahnya Minat Baca Pelajar Kota Kediri - Kompasiana.com.” Diakses 30 Januari 2019. https://www.kompasiana.com/muhammadilmanlathif/552b7d8c6ea834c06a8b4586/rendahnya-minat-baca-pelajar-kota-kediri.

Makhromi, Makhromi, dan Mahbub Budiono. “Kontribusi Kepala Sekolah Sebagai Manajer Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTs Negeri Kanigoro Kras Kediri.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 2, no. 1 (31 Juli 2019): 78–93. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i1.833.

Margono, S. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

Media, Kompas Cyber. “Per Hari, Rata-rata Orang Indonesia Hanya Baca Buku Kurang dari Sejam.” KOMPAS.com. Diakses 30 Januari 2019. https://nasional.kompas.com/read/2018/03/26/14432641/per-hari-rata-rata-orang-indonesia-hanya-baca-buku-kurang-dari-sejam.

Nurhidin, Edi. “Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Kontekstual Dan Pengembangan Budaya Religius Di Sekolah.” KUTTAB 1, no. 1 (31 Maret 2017): 1–14. https://doi.org/10.30736/kuttab.v1i1.95.

“Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 6 tahun 2018 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah.” Diakses 8 April 2020. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud_Nomor6_Tahun2018.pdf.

“Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 13 tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah,” t.t. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Nomor%2013%20Tahun%202007.pdf.

Satgas Gerakan Literasi Sekolah Kemendikbud. Desain Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2016.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Sunaiyah, Salma. “Program Matrikulasi Pada Pembelajaran Kurikulum 2013.” Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES) 1, no. 1 (6 Agustus 2018): 115–33. https://doi.org/10.33367/ijies.v1i1.525.

Suragangga, I. Made Ngurah. “Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas.” Jurnal Penjaminan Mutu 3, no. 2 (31 Agustus 2017): 154–63. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.195.

Syahputra, Arif. Wawancara, Kediri, Mei 2019.

Syihabuddin, Muhammad Arif. “Budaya Organisasi Lembaga Pendidikan Dalam Perspektif Islam.” At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 19 Desember 2019, 110–19.

“Visi dan Misi | SMA Negeri 1 Kediri.” Diakses 30 Januari 2019. https://smastkediri.sch.id/read/3/visi-dan-misi.

Wandasari, Yulisa. “Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter.” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan) 2, no. 2 (28 Desember 2017). https://doi.org/10.33369/jmksp.v2i2.1480.

Widayoko, Agus, Supriyono Koes H, dan Muhardjito Muhardjito. “Analisis Program Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Dengan Pendekatan Goal-Based Evaluation.” Jurnal Tatsqif 16, no. 1 (9 Juli 2018): 78–92. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.134.

Yulistiani, Sri. Wawancara, Kediri, Mei 2019.

Yulmawati, Yulmawati. “Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SD Negeri 03 Sungayang.” JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan) 1, no. 2 (1 April 2017). https://doi.org/10.33369/jmksp.v1i2.1012.

Published
2020-06-08
How to Cite
Mahfudh, M. R., & Imron, A. (2020). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Literasi Membaca Siswa di SMA Negeri 1 Kota Kediri. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 3(1), 16-30. https://doi.org/10.33367/ijies.v3i1.1138

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.