Peran Kepala Madrasah dalam Pembinaan Professionalisme Guru MTsN 1 Kota Kediri

  • Ari Gunawan Institut Agama Islam Tribakti Kediri
  • Susiati Alwy Institut Agama Islam Tribakti Kediri
Keywords: Headmaster, Coaching, Professional, Teacher

Abstract

The purpose of this research is to find out the role of the madrasah head and the efforts made in coaching professional teachers. The research method uses a descriptive qualitative approach. The research location is MTsN 1 Kota Kediri.  Data is obtained through primary sources and secondary sources. Data collection procedures are conducted through observation, documentation, interviews. The role of madrasah head leadership in professional coaching of teachers is as a manager, as a motivator, as a supervisor has been done by the head of the madrasah in MTsN 1 Kota Kediri. While the efforts made in professional coaching teachers are forming MGMP, forming PKG, holding SKP, conducting training every completed 60 hours teaching to train and develop the profession of teachers as professional educators in teaching students.

References

Ali Imron. Pembinaan Guru Indonesia. Malang : Pustaka Jaya, 1995.

Arifin, Ahmad, dan S. Pd I. Istanto. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Di SMP Negeri 3 Colomadu.” PhD Thesis, Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2019.

Danim, Sudarwan. Otonomi Manajemen Sekolah. Bandung: Alfabeta. Diakses 23 Juli 2021. http://opac.ut.ac.id/detail-opac?id=30817.

E. Mulyasa. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya., 2007.

———. Menjadi Kepala Sekolah Profesional : Dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. (Bandung : PT Remaja Rosda Karya, 2005.

Gaol, Nasib Tua Lumban. “Teori dan implementasi gaya kepemimpinan kepala sekolah.” Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan 4, no. 2 (2017): 213–19.

Harun, Cut Zahri, dan Nasir Usman. “Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Edukator Dalam Meningkatkan Kreativitas Guru Pada Smp Negeri 1 Banda Aceh.” Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah 6, no. 4 (2018).

Khoirudin, M. Arif. “Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 24, no. 1 (15 Januari 2013). https://doi.org/10.33367/tribakti.v24i1.126.

Khusnul Khotimah. Upaya Kepala Skolah Dalam Membina Profesionalisme Guru Di SDN Purwosari II Kediri, 2009.

Ni’am, Khoirun. Wawancara dengan Waka Kurikulum MTsN 1 Kota Kediri, 24 Maret 2021.

Nizar, Muh. Wawancara dengan Kepala Madrasah MTsN 1 Kota Kediri, 13 Maret 2021.

Nurelah. Wawancara dengan Guru Akidah Akhlak di MTsN 1 Kota Kediri, 24 Maret 2021.

Syaiful sagala. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta, 2009.

Usman, Husaini. “Model kepemimpinan instruksional kepala sekolah.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 34, no. 3 (2015).

Published
2021-03-31
How to Cite
Gunawan, A., & Alwy, S. (2021). Peran Kepala Madrasah dalam Pembinaan Professionalisme Guru MTsN 1 Kota Kediri. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.33367/ijhass.v2i1.1867