Implementasi Program Bilingual untuk Mengembangkan Kecerdasan Verbal Linguistik Anak di SDIT Al-Azhar Kediri

  • Inni Nikmatul Aolia Institut Agama Islam Tribakti Kediri
  • Makhromi Makhromi Institut Agama Islam Tribakti Kediri
Keywords: Bilingual Program, Intelligence Linguistik

Abstract

This study explains the development of language as a means of communication between people in the world because mastery of foreign languages is an urgent demand for today's era. Bilingual programs are the ability to use two languages, not only in speaking and writing but also the ability to understand what other people communicate verbally and in writing. This research was conducted using descriptive qualitative research with the aim of describing the phenomena that exist in the research location. The data collected by researchers is through observation, interviews, documentation, data analysis, data reduction, display data, and conclusion drawing/verification. The findings of this study confirm that; the application of the bilingual program is applied when teaching and learning take place supported by bilingual activities including flashcards, English conversation book, English and Arabic camp, English and Arabic day, and reading.

References

Amanto, Richard, ”Kemampuan Berbahasa Inggris Anak dengan Pembelajaran Bilingual” . Vol. 2, No. 3, 2007.

Brown, H Douglas, Prinsip Pmbelajaran dan Pengajaran Bahasa Edisi Kelima, terj. Nor Colis dan Yusi Avianto Parenom, Kedutaan Besar Amerika Jakarta, 2008.

Espinosa, Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia dini, Jakarta: PT Indeks, 2012.

Gunawan, Adi, Born to be a genius, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2003.

Hadiarti, Anna, “Implementasi Program Billingual Dalam Pembelajaran Matematika”, 2017.

Hurlock, “Kemampuan Berbahasa Inggris Anak Dengan Pembelajaran Bilingual”, Jurnal Pendidikan Penabur, No 09/Tahun ke 6, 2007.

I, Koyan W, dan Trisna,W.K.Y, ”Penerapan Metode Bilingual Berbantu Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Anak Kelompok b2, Jurnal Pendidikan, 2015.

Jonathan, Sarwono, Metode Penelitian Kualitatif dan Kualitatif, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2016.

Khan, Yahya, Pendidikan Karakter Berbasis Potensi Diri, Yogyakarta: Pelangi Publishing, 2010.

Kosasih, Nandang dan Dede Sumarna, Pembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan, Bandung: Alfaberta , 2013.

Nur, Rohmani Indah dan Abdurrahman, Psikolinguistik, Konsep & Isu Umum. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Malang Press, Malang: UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Malang Press, 2008.

Putu, Laili Artini dan Putu kerti Nitiasih, Bilingualisme dan Pendidikan Bilingual, Yogyakarta, Graha Ilmu, 2014 .

Putra, Haidar Daulay, Pendidikan Islam. Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencana Prenada Gruop, 2006.

R.R.K, Hartmann, and F.C Strok, Dictionary of Language And Ligustic , London: Applied Science Publisher Ltd, 1972.

Rianto, Yatim, Metodologi Penelitian Pendidikan, Surabaya: SK, 1996.

Ridwan, Penjaminan Mutu Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2015.

Sugianto, Bambang, ”Optimalisasi Penerapan Kelas Bilingual Menuju Pembelajaran Efektif”, Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, Vol. 2, No. 1, 2014.

Sholichin, Riyadus dan Wasito , “Pemahaman Masyarakat dan Perkembangan Kecerdasan Anak”, Jurnal Intelektual, Vol. 9, No. 3, Desember 2019.

Ustan, Husaini dan Puniono Setiady Akbar, Metodologi Penelitian Sosial, Jakarta: Bumi Aksara, 1996.

Undang-Undang Republik Indonesia, Nomor 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasinal Pendidikan, Jakarta: Cemerlang, 2015 .

Yamin, Muhammad, “ Desain Strategi Pembelajaran Untuk Mengembangkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Peserta Didik” .Vol. 2, No. 1, 2015.

Yaumi, Muhammad dan Nurdin Ibrahim, “Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak (Multiple Intellegences)”: Mengidentifikasi dan Mengembangkan Multitalenta Anak, Jakarta: Kencana, 2013.

Yulastri, Yuni dan Rismareni Pransiska, “Pelaksanaan Program Billingual (Indonesia-Inggris)”. Jurnal tunas Siliwangi, Vol. 5, No. 1, 2019.

Yusuf, Muri, Metodologi Penelitian Kualitatif dan Penelitian Penelitian Gabungan, Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri, 2015.

Zahrotul, Aini, “Implementasi Program Bilingual untuk Meningkatkan Ketrampilan Bahasa Inggris”, 2013.

Published
2020-11-30
How to Cite
Aolia, I. N., & Makhromi, M. (2020). Implementasi Program Bilingual untuk Mengembangkan Kecerdasan Verbal Linguistik Anak di SDIT Al-Azhar Kediri. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 1(3), 186-196. https://doi.org/10.33367/ijhass.v1i3.1498