Hubungan Antara Dukungan Sosial Dari Dosen Dengan Motivasi Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa

  • Didik Widiantoro Universitas Islam Riau
  • Sigit Nugroho Universitas Islam Riau
  • Yanwar Arief Universitas Islam Riau
Keywords: Lecturers Social Support, Motivation in thesis completion, college students

Abstract

The purpose of this research was to determine the correlation between lecturers social support with motivation in thesis completion of college students. The subjects in this study were 100 college. Sampling technique used purposive sampling technique. The research data were collected using (1) The scale of lecturers social support, and (2) motivation in thesis completion. Data analysis was performed with the technique of correlation analysis of Pearson Product Moment, with the help of a computer program SPSS 18 for windows. The results of the research,showed there was significant correlation between lecturers social support with motivation in thesis completion of college students. The higher lecturers social support, the higher motivation in thesis completion of college students and the lower lecturers social support, the lower motivation in thesis completion of college students. Indicated by the value of r=0, 398 and p=0,00 (p<0.01).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azwar, S. (2000). Reliabilitas dan validitas. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

------------. (2002). Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

------------. (2005). Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Azwar, S. (2007). Metode penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Faiza, N. (2008). Hubungan antara persaingan lapangan kerja dengan motivasi menyelesaikan skripsi. Skripsi. Universitas Islam Negeri Susqa Pekanbaru: Tidak diterbitkan.

Hadi, S. (2000). Statistis jilid 2. Yogyakarta: Andi.

Hamzah, B. (2006). Teori motivasi & pengukurannya. Jakarta: Penerbit PT Bumi Aksara

Kartono, K. (1994). Psikologi sosial untuk manajemen perusahaan dan industri. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

King, A. L. (2010). Psikologi umum : Sebuah pandangan apresiatif. Jakarta : Salemba Humanika.

Nasution, S. (2004). Sosiologi pendidikan. Jakarta: Penerbit PT. Bumi Aksara.

Purwanto, N. (2006). Ilmu pendidikan teoritis dan praktis. Jakarta: Penerbit PT. Remaja Rosdakarya.

Rohman, N. (1997). Hubungan antara dukungan sosial dengan burnout pada perawat putri rumah sakit swasta. Jurnal Psikologi. Vol II, hal 25.

Saronson. (2005). Pengaruh dukungan sosial terhadap prilaku. Jakarta: Penerbit Kencana.

Santrock, W. (2009). Psikologi pendidikan. Jakarta: Penerbit PT. Salemba Humanika.

Siagian, P. S. (2004). Teori motivasi dan aplikasinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan r & d. Bandung : Alfabeta.

Sukardi. (2004). Metedologi penelitian pendidikan. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Suryabrata, S. (2000). Pengembangan alat ukur psikologis. Yogyakarta: Andi.

Yusuf, S. (2004). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Bandung: Penerbit PT. Remaja Rosdakarya.

Widiantoro, D., Sukarti, S., & Budiharto, S. (2017). Pelatihan Komunikasi Interpersonal Untuk Meningkatkan Kohesivitas Kelompok Pada Karyawan Hotel X Yogyakarta. JIP: Jurnal Intervensi Psikologi, 9(2), 155-168.

Wirawan, S. S. (2008). Psikologi remaja. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Yulianto, F.H., & Nashori, F. (2006). Kepercayaan diri dan prestasi atlet tae know do. Jurnal Psikologi Dan Ilmu Sosial Budaya UII. 3, 1, 56-60

Published
2019-05-09
How to Cite
Widiantoro, D., Nugroho, S., & Arief, Y. (2019). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dari Dosen Dengan Motivasi Menyelesaikan Skripsi Pada Mahasiswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 4(1), 1-14. https://doi.org/10.33367/psi.v4i1.649