Bimbingan Kelompok Pada Pengurus Organisasi Siswa

Pendalaman Kasus Kelompok Bidang Psikologi Pendidikan

  • Beti Malia Rahma Hidayati Institut Agama Islam Tribakti Kediri

Abstract

 
Guidance and counseling services is an integral part (integral) of the entire educational program to find personal, recognize the environment, group work, and future planning. IPNU-IPPNU student organization at MTs Sunan Ampel Pare he newly formed still focus arrange administration and a work program that is still very simple. Stewardship is still not effective, still waiting for orders from teachers and not yet independent, madrasah has given place, and ready to provide funds, but students can not use it. As an educational psychologist, researchers do deepening of group cases in the madrasah through a psychological assessment process. To follow up on these issues, created the design of interventions in the form of group counseling activities with the theme capacity building

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andi., S., (2011). Analisis Pengaruh Affective Commitment, Continuance Commitment, dan Normative Commitment Terhadap Kinerja (Studi Kasus pada Perawat Rumah Sakit Umum William Booth Semarang). SKRIPSI. Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro.
Aqib & Zainal., (2012). Ikhtisar Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung: Yrama Widya.
Arikunto & Suharsimi., (2005). Manajemen Penelitian, Edisi Revisi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto & Suharsimi., (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Edisi VI. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Azwar & Saifuddin., (2004). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Azwar & Saifuddin., (2007). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.Buraidah dan Lieke E. Pengaruh Kompensasi dan Motivasi Kerja terhadap Komitmen Organisasi di Organisasi Pendidikan Islam X. Pasca Sarjana Psikologi Universitas Gunadarma.
Desmita., (2010). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.
Endang., M., (2014). Pengaruh Interaksi antara Total Quality Management dengan Sistem Penghargaan dan Komitmen Organisasi terhadap Kinerja Manajerial (Studi Empiris pada SMK di Kabupaten Karanganyar). Jurnal Paradigma 12 (2)
Gaol, C., H., R., & Jimmy L. (2014). A to Z Human Capital Managemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Grasindo.
Hadi & Sutrisno., (2004). Statistik. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Hasan & Iqbal., (2002). Pokok-pokok Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Hasan & Iqbal., (2008). Analisis Data Penelitian. Jakarta: PT Bumi Aksara. Modul pembelajaran mata kuliah observasi di UIN MALIKI Malang.
Prayitno, Amti & Erman., (2009). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: RinekaCipta.
Salahudin & Anas., (2010). Bimbingan dan Konseling. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Setiyowati., R., B., & Esti (2016). Pengaruh Budaya Organisasi dan Komitmen Organisasi terhadap Kepuasan Kerja Guru MTS Muhammadiyah di Kabupaten Purworejo. Fakultas Ekonomi, Universitas Muhammadiyah Purworejo.
Tohirin., (2013). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah (Berbasis Integrasi). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Triatmojo, Fery, Syamsul M., Dewi B., A, & Intan F., M., (2012). Pelatihan untuk Pelatih (Training for trainer) Manajemen Organisasi Intra Sekolah bagi Pengurus OSIS seKKM MAN I Metro Lampung Timur. Dipublikasikan di Seminar Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat- Dies Natalis FISIP Unila.
Published
2017-06-30
How to Cite
RAHMA HIDAYATI, Beti Malia. Bimbingan Kelompok Pada Pengurus Organisasi Siswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 28-41, june 2017. ISSN 2549-6166. Available at: <http://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/psikologi/article/view/348>. Date accessed: 21 july 2018.