Penerapan Metode Artikulasi Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Siswa:

Studi Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas X IPA 2 MA Al Mahrusiyah Lirboyo Kota Kediri

  • Feri Ferdian
  • Zaenal Arifin Institut Agama Islam Tribakti Kediri
Keywords: Metode artikulasi, Meningkatkan Pemahaman Siswa

Abstract

This study is a classroom action research (CAR) about the application of articulation methods in improving the understanding of class X IPA 2 students of MA Al Mahrusiyah Lirboyo Kota Kediri. This study involved 34 students consisting of 34 women. In this study, the meeting was held for 4 times, 2 meetings applied an active learning strategy for the articulation model, one meeting held a pre-test and once again held a post-test. Each meeting for each cycle is explored with planning so that each research researcher prepares: 1. Learning Implementation Plan (RPP) using articulation methods, 2. LKS, and 3. Preparing learning methods. The results of the findings of the research conducted increased learning outcomes from cycle I to cycle II, this is also because the role of the teacher performs the learning process with articulation learning models with power point learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustini, Ni Putu Diah. dkk. Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok A Gugus Kecamatan Buleleng, E-jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 5 No. 2, 2017.

Andriyani, Lina. Pemanfaatan Powerpoint dalam Pemberian Layanan Pembelajaran, http://andriyalina.blogspot.com/2013/07/pemanfaatan-powerpoint-dalam-pemberian.html?=1, 08 Juli 2013, diiakses tanggal17 desember 2018.

Arsyad,Azhar. Media Pengajaran Jakarta :PT. Raja Grafindo Persada, 1997.

Fitria, Nur. Pengaruh Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa, Vol. 1, 2016.

Gea, Tonaaro. Kemampuan Siswa Dalam Mengekspresikan Pikiran Dan Perasaan Melalui Kegiatan Bercrita Dengan Metode Artikulasi, Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol. 3, April, 2018.

Jafri,Hanif. Penerapan Model Pembejajaran Artikulasi Pada Pembelajaran Matematika, Penerpapan Model Pembelajaran Artikulasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Padang, 2016.

Narbuko, Cholid. dan Abu Achmadi, Metode Penelitian Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2010.

Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Jakarta : Prenadamedia Group, 2016.

Sumantri, Mohamad Syarif. Stategi Pembelajaran Jakarta : PT. Raja Gtafindo Persada, 2015.

Suprijono, Agus. Cooperative Learning Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2009.

Sumadoyo, Samsu. Penelitian Tindakan Kelas Yogyakarta, Graha Ilmu, 2013.

Soehartono, Irawan. Metode Penelitian Sosial Bandung : PT. Remaja Rodaskarya, 2008.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

Wepe, Sakalus. dkk. Pengaruh Model pembelajaran Kooperatif Tipe Artikulasi dengan Peta Konsep terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA-Biologi Siswa, Jurnal edukasi Unej, Vol. 3 No. 2 2016.

Published
2019-03-01
How to Cite
Ferdian, F., & Arifin, Z. (2019). Penerapan Metode Artikulasi Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Siswa:. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 1(1), 17-30. https://doi.org/10.33367/jiee.v1i1.678