Pengembangan Sosiologi Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Husnul Khotimah Kuningan

  • Saehu Abas UIN Sunan Gunung Djati Bandung
Keywords: Curriculum development, Islamic education, Sociology of education

Abstract

Islamic education curriculum developmentis an attempt of the assessment results through the correction and evaluation of the curriculum, resulting in the effort to change, add or reduce the content or orientation of the educational curriculum, until eventually happen trait development. Relation to the perspectives of sociology education, because they have a process to aim to carry out the development through an approach concepts, values, or the perspective of sociology education. This study therefore, seeks to inform design shape at a time of the implementation of Islamic education curriculum when juxtaposed with the view of educational sociology. The results showed that the design and implementation of educational activities are charged sociology of education in Madrasah Aliyah Husnul Khotimah Kuningan, which is among the activities program includes courses Halaqah Tarbiyah, PDPM (Practice Propagation and Introduction to Community), mukhoyyam Tarbawi or rihlah, the spirit of Eid 'adha sacrifice, the spirit of Eid fitri alms and so forth.

 

Pengembangan kurikulum pendidikan Islam merupakan suatu upaya dari buah hasil penilaian melalui koreksi dan evaluasi kurikulum, sehingga terjadi usaha untuk merubah, menambahkan atau mengurangi akan isi atau orientasi kurikulum pendidikan, sampai pada akhirnya terjadi sifat pengembangan. Kaitannya dengan pespektif sosiologi pendidikan, kerena memiliki proses sampai tujuan untuk melaksanakan pengembangan tersebut melalui pendekatan konsep, nilai, atau cara pandang sosiologi pendidikan. Demikian penelitian ini, berusaha untuk menginformasikan bentuk desain sekaligus bentuk implementasi kurikulum pendidikan Islam apabila disandingkan dengan pandangan sosiologi pendidikan. Hasil penelitian menunjukan bahwa adanya desain dan implementasi kegiatan-kegiatan pendidikan yang bermuatan sosiologi pendidikan di Madrasah Aliyah Husnul Khotimah Kuningan, yang diantara program kegiatan tersebut meliputi program Halaqah Tarbiyah, Praktik Dawah dan Pengenalan Masyarakat (PDPM), mukhoyyam tarbawi atau rihlah, semangat idul adha berqurban, semangat idul fitri bersedekah dan lain sebagainya.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Kalam. Alkalam Digital: Versi 1.0. Bandung: Diponegoro, 2009.
Arif, Arifuddin. Pengantar Imu Pendidikan Islam. Jakarta: Kultura, 2008.
Bungin, Burhan. Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik Dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kharisma Putra Utama, 2007.
Hamalik, Oemar. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.
Muhaimin. Paradigma Pendidikan Islam; Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.
. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Grafindo Persada, 2012.
Mulkhan, Abdul Munir. Kesalehan Multikultural. Jakarta: PSAP, 2005.
Nasution, S. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.
Nata, Abuddin. Sosiologi Pendidika Islam. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
Qadir, C.A. Philosopy and Science in the Islamic World: Filsafat Dan Ilmu Pengetahuan Dalam Islam. Translated by Hasan Basari. Jakarta: Obor Indonesia, 1989.
Ridwan, Ahmad Hasan. Dasar-Dasar Epistemologi Islam. Bandung: Pustaka Setia, 2011.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Pengembangan Kurikulum: Teori Dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.
. Prinsip Dan Landansan Pengembangan Kurikulum. Jakarta: P2LPTK, 1988.
Published
2018-12-27
How to Cite
Abas, S. (2018). Pengembangan Sosiologi Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah Aliyah Husnul Khotimah Kuningan. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 1(2), 159-178. https://doi.org/10.33367/ijies.v1i2.636
Section
Articles